Featured
نمایش سایت به زبان فارسی english website

 

  • ثبت کردن

رفتار سازمانی

article 1

پیشگفتار

 

    از سال ها قبل قصد داشتم کتابی در رابطه با رفتار سازمانی تألیف کنم. اما اوقاتم تا آن میزان درگیر کتاب های ناتمام دیگر مثل  واژه نامه روانشناسی، فرهنگنامۀ روانشناسی، پرسش ها و پاسخ ها در روانشناسی و کتاب های دیگر بودکه عملاً این کار به تعویق افتاد. اما تعطیلات ایام نوروز فرصتی را به من داد که توانستم کار نیمه تمام ترجمه، اقتباس و تألیف کتاب حاضر را به اتمام برسانم. بیشتر مطالب این کتاب، از کارهای استیفن پی. رابینز و به ویژه چاپ پنجم کتاب اصول رفتار سازمانی وی که در سال 1997 به چاپ رسیده است، به عاریت گرفته شده است. ولی در این اقتباس، به چند نکتۀ اساسی، توجه داشته ام. اول این که این مطالب برای مدیران شاغل در آمریکا نوشته شده و رابینز نیز در چند جا اشاره داشته است که این مطالب برای فرهنگ آمریکایی مناسب است. بنابراین، در استفاده از کتاب توجه داشته ام که تا حد ممکن از اشاره به اشخاص، شرکت ها و سازمان هایی که برای ما در ایران ناآشنا هستند و ضرورتی هم برای آشنایی با آن ها وجود ندارد، خودداری کنم و در مواردی که ابهامی ایجاد نمی کرد، از نام آشنا استفاده کنم. دوم این که ترجمه را با سبک آشنای خودم هماهنگ ساختم و ضمن حفظ معنا و مفهوم نوشته های اصلی آن مفاهیم را با زبانی بیشتر قابل فهم به نگارش درآوردم. سوم این که تلاش کردم تا آنجایی که امکان دارد، به سه جنبه یعنی نظام مند بودن، هدفمند بودن و بومی بودن مطالب و موضوعات فصول مختلف کتاب، توجه داشته باشم.

به همین دلیل، هر جا که لازم بوده کلمات در "غرب"را به اول مطالب اضافه کرده ام که خوانندۀ فارسی زبان بداند آن پیشنها یا فن می تواند برای مدیران سازمان ها در ایران، مفید یا غیرسودمند باشد ودلیل این استدلال نیز آن بوده است که فرهنگ سازمان هایی که رابینز برای آن ها کتاب نوشته با فرهنگ مدیرانی که در ایران به کار مشغولند، تفاوت دارد. اما چهارمین اقدامی که انجام دادم آن بود که یکی از فصل های کتاب اصلی را که رفتار سازمانی در سطح جهانی نام دارد و فقط برای مدیران آمریکایی شاغل در کشورهای مختلف جهان نوشته شده است، کنار گذاردم و به جان آن فصل دیگری تحت عنوان رفتار و بهره وری سازمانیرا اضافه نمودم. با خواندن فصل آخر کتاب، خواننده با مطالعۀ رفتار کارکنان در سازمان های فعال در کشور آشنا و برای او روشن می شود قبل از یادگیری مطالب ارائه شده برای مدیران آمریکایی، لازم است بستر لازم برای ارتقای سطح کارآیی، اثربخشی و بهره وری شغلی کارکنان تحت نظارت و سازمان محل کارش را فراهم آورد. در سازمان های غربی، این بستر فراهم است و به همین دلیل توصیۀ متخصصان رفتار سازمانی برایشان مفید است. در این مورد می توان مثال های روشن فراوان ارائه داد و خواننده می تواند با مطالعۀ فصل آخر کتاب، با نمونه هایی از این مثال ها آشنا شود.

    به هر حال لازم است از دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد که در ترجمۀ خام و اولیۀ بخش هایی از کتاب مرا یاری داده اند، از ناشر محترم جناب آقای سعید میرجلالی به خاطر چاپ مناسب این کتاب و از همسرم به خاطر آزاد گذاشتن من برای کار در بیشتر ایام بیداریم، سپاسگزاری نمایم و امیدم آن است که کتاب حاضر مقبول طبع همکاران محترم در دانشگاه، دانشجویان و مدیران دانش پژوه قرار گیرد.

 

                                                                                                                   محمود ساعتچی

                                                                                                                   فروردین 1393

کتاب شناسی

عنوان: مبانی رفتار سازمانی( رفتار و بهره وری سازمانی با گرایش بومی)

موضوع:رفتار سازمانی

ناشر:ویرایش

شمارگان:500

شابک:8-00-6184-964-978

شماره کتابخانه ملی:3596066

آدرس ناشر:تهران- خیابان زرتشت غربی- بین خیابان پنجم و ششم- پلاک 63

تلفن:9-88973358

اهداف سایت

پروفسور محمود ساعتچی در این وب سایت قصد دارد مخاطب خود را با روانشناسی و فعالیت های خود در زمینه روانشناسی بهره وری آشنا سازد. ایشان در این وب سایت مجموعه کتاب های خود و مقالات در این زمینه را در اختیار مخاطب خود قرار داده. برای آشنایی بهتر با ایشان می توانید در بخش زندگینامه مراجعه کنید.